دانستنی های پیشتازان
(همفکری ، همدلی ، همکاری )
|
هویت تشکیلاتی |
|
تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان علاوه بر برخورداری از اصول و مبانی مشترک با سایر تشکل ها ، دارای ویژگیهای خاص ، یعنی تقویت تشکیلاتی می باشد . |
|
ویژگی ای که نه تنها بر اساس رسالت تربیتی و اهداف بلند مندرج در اساسنامه سازمان ، شکل می گیرد ، بلکه حقیقت و جوهره این ویژگی و روحیه ی سازمانی و تشکیلاتی دقیقا در راستای ایجاد نظم ، انسجام ، اتحاد و وحدت رویه بین اعضا می باشد . |
|
برطبق قول ، سوگند ، شعار و منش های سازمانی ، رفتارهای جامعه پسند نظیر هم دلی ، هم فکری ، هم یاری ، مشارکت و کمک به دیگران ، نوع دوستی و ... با افزایش سن در دوران تحصیل ، آشکارتر شده و در مقابل از میزان رفتارهای غیر مجاز نظیر پرخاشگری و ... به تدریج کاسته می شود |
|
همانطور که گفته شد انجام فعالیت های اجتماعی و گروهی اعضای تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان موجب تقویت حضور در جمع و ارتباط با جمع می شود و آنان را به سمت اجتماعی شدن هدایت می کند |
|
:معرفی و تشریح آرم تشکیلات پیشتازان و فرزانگان |
|
آرم تشکیلات پیشتازان و فرزانگان برگرفته از آرم سازمان دانش آموزی از دو قسمت کلی : 1- نماد گل یا آرم سازمان 2- موج تشکیل شده است گل : دارای ساختار تزئینی -سنتی -ایرانی بوده و برگزفته از کاشی کاریهای عهد سلجوقی و نمادی ا زطراوت - جوانی - رویش - دوستی و کمال است موج: به معنای حرکت و تکتپو است که باعث آرامش روح و روان می شود . این نماد ضمن القای هماهنگی ، نشان دهنده آب است که به عنوان نعمت الهی و سنبل رشد و حرکت بوده و موجب شادابی و آرامش روح و روان می شود . این موج به شکل طناب است که اشاره ای به یکی از وسائل اصلی کارهای عملی تشکیلات و بیانگر گرایش تشکیلات به کارهای عملی در کنار آموزش تئوری و بیانگر روح همکاری و همبستگی اعضای تشکیلات می باشد |
|
: منشها |
|
منشهای دوازده گانه پیشتازان و فرزانگان: 1-ادب و خوش خلقی 2- راستی و درستی 3-یاری و مهربانی 4- دوستی با طبیعت5- دیانت و معنویت6- نظم پذیری و قانون مداری 7- میهن دوستی 8- تلاش و صرفه جویی 9-شجاعت و دلیری 10- عدل و انصاف 11- مسئولیت پذیری و مشارکت جویی 12- تدبیر و تفکر |
|
اردوزنی و ایمنی در اردو |
|
یکی از ویژگیهای آموزش و پرورش نوین ، توجه خاص به فعالیت های مکملی است که دانش آموزان آن را از کلاس درس آغاز و خارج از مدرسه انجام می دهند مصداق بارز این فعالیت ها ،اردوها و بازدیدها است که با مشارکت و تعامل دانش آموزان - معلمان ، مربیان و اولیاء آنان انجام می گیرد و موجب رشد و شکوفایی استعدادها ، ، همزیستی مسالمت آمیز ، تعمیق یادگیری ، تمرین آموخته ها ، مشارکت و همکاریو آشنایی با فرهنگ های بومی - منطقه ای ،عاطفی ، جسمی و ... دانش آموزان ایفای نقش می کند |
|
: اخلاق در اردو |
|
قانون واخلاق دو محور اصلی تمام اردوها هستند و دستیابی به اهداف قانونی و اخلاقی از انگیزه های مهم تشکیل اردو می باشد . البته قانونمندی و حفظ مبانی اخلاقی برای هر حرکت اجتماعی لازم و برای زندگی اردیی مهمتر و لازمتر است |
|
|
رعایت کردن قانون در اردوگاه فضای دلپذیری را پدید می آورد و در سایه آن آسایش شکوفا می گردد . مسئولیت پذیری در اردو ، زندگی اردویی را گوارا می سازد و از همه مهمتر ، رعایت اخلاق و آداب معاشرت اسلامی صفای دیگری به اردوگاه می بخشد . رفتار نیکو آدمی رابه کمال می رساند و موجب محبوبیت فرد در میان دیگران است . راه پیمایی و کوه پیمایی
الف/ مشخصات پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران به موجب اصل هیجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، پرچم رسمی ایران به رنگ های سبز ، سفید و سرخ با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر است . رنگ سبز در بالا ، سفید در وسط و رنگ سرخ در پایین قرار گرفته است . تشریح رنگها : رنگ سبز نشانه اعتقاد ما به اسلام است ، این رنگ در پرچم بیشتر کشورهای اسلامی دیده می شود . رنگ سفید ، نشانه علاقه ما به صلح و آرامش است . رنگ سرخ ، نشانه آن است که ما از استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی خود با نثار خون خویش دفاع خواهیم کرد .
1- سوگند وفاداری به پرچم ایران مربیان محترم باید توجه داشته باشند که هر پیشتاز و فرزانه قبل از اداءِ قول و سوگند سازمان باید در یکی از جلسات مناسب ، مراسم سوگند وفاداری به پرچم ایران را بجا آورد . به طریقه و روش ذیل : عضو پیشتاز یا فرزانه در مقابل پرچم برافراشته به حالت خبردار می ایستد و درحالیکه با دست راست سلام سازمانی داده است متن سوگند پرچم را اداء می کند . یادآوری: بهتر است چنانچه پرچم در دسترس باشد و یا پرچم قابل حمل باشد پرچمدار قدری آن را متمایل کند تا پیشتاز یا فرزانه بتواند با دست چپ گوشه پرچم را گرفته و با دست راست سلام داده و متن سوگند پرچم را که جمله به جمله رهنمون گروه یا سردسته اداء می نماید تکرار کند .
بسم الله الرحمن الرحیم من + به این پرچم مقدس + که مظهر استقلال + میهن اسلامی من است + سوگند یاد می کنم + که با نثار خون خود + از میهن عزیزم ایران + دفاع نمایم + و برای آبادانی و سربلندی آن + کوشا باشم . بایست : برای در یک خط قرار دادن پنجه پاهای کلیه نفرات فرمان داده می شود . " افراد بایست " با این فرمان هر نفر سرش را پایین می اندازد و با حرکت ریز و تند به جلو یا عقب ، پنجه پاهای خودرا با نفر سمت راست در یک خط قرار می دهد و به همین حالت می ماند تا نفر سمت راست وی سر را با شتاب به بالا ببرد سپس او هم بلافاصله همین حرکت را تکرار می کند .
بدو بایست : اگر افراد رسد یک مربی پراکنده باشند ، قبل از فرمان بالا ، فرمان " بدو ، بایست "صادر می شود . مربی برای اجرای این فرمان ، جای اولین فرد یا اولین صف را تعیین می کند . بعد فرمان" بدو، بایست" می دهد . افراد بلافاصله از جای خود حرکت می کنند و پشت نفر اول یا صف اول قرار می گیرند . اگر تعداد صف ها بیش از یک صف باشد فاصله هر صف از صف جلویی خود باید به اندازه یک دست کشیده باشد . بعد از فرمان " بدو، بایست" و"افراد ، بایست" نوبت فرمان "از جلو ، نظام " است . شما پیش از این با فرمان از جلو نظام آشنا شده اید ، آیا می توانید بگویید فرمان" افراد ، بایست" و" از جلو، نظام" چه تفاوتهایی با هم دارند ؟ از راست نظام : برای این که افراد کاملا حالت نظامی بگیرند و استوار بایستند باید فرمان "خبردار" صادر شود ، اما چون ممکن است هنوز افراد در یک صف مستقیم و منظم قرار نگرفته باشند ، پیش از فرمان "خبر دار " ، فرمان "از راست نظام" صادر می شود . با این فرمان ، همه ( به جزء گروه اول که کسی در سمت راستشان قرار نگرفته ) سر خود را به سمت راست بر می گردانند ، چانه را اندکی بالا می گیرند و گوش راست را کمی بالاتر از گوش چپ قرار می دهند و زیر چشمی حالت ایستادن خود را بررسی می کنند . با صدور فرمان "خبردار" سرها یکباره با شتاب به جلو بر می گردد . قبلا با فرمان خبردار آشنا شده اید . پس از فرمان خبردار ، نوبت فرمان " آزاد " است .
بیش از هر حرکتی در نظام جمع ، شیوه ایستادن افراد مورد نظر است . در یک جمع ، کلا افرادی که اندازه قد آنها بلندتر از بقیه است باید در جلوی صف بایستند . اگر افراد به صورت گروه بایستند (پشت سر هم ) افراد بلند قد تر جلوی گروه قرار می گیرند و اگر به صورت صف (پهلوی هم ) بایستند افراد بلند قد تر در سمت راست باید بایستند . محل ایستادن مربی نیزدر سمت چپ افراد است، به طوری که هنگام حرکت "دو سوم" افراد جلوی او و "یک سوم "بقیه پشت سر او قرار گیرند . اگر افراد در حال حرکت نباشند و یک جا ایستاده باشند ، مربی باید در جایی بایستد که صدایش را همه افراد بشنوند . افراد در هنگام ایستادن باید به نکات ذیل توجه کنند : - بدن آزاد باشد ، بدون آنکه فشاری به آن وارد شود . - پاشنه هر دو پا به هم چسبیده باشد . - پنجه های پا در یک خط و به اندازه عرض یک پا باز باشند . - شکم به طرف داخل رفته ، سینه جلو و پاها کشیده ، شانه ها باز و بدن در یک خط عمودی قرار گیرد . - گردن افراشته ، سربالا ، شعاع دید چشم مستقیم ، صورت طبیعی و چانه اندکی بالا قرار گیرد . - هر دو دست کشیده و مشت شده و انگشت شست پشت امتداد خط دوخت شلوار و سایر انگشتان چسبیده به شلوار و کف دست رو به بدن باشد . بعد از این که افراد به ترتیب قد در یک صف قرار گرفتند ، فرمان ( افراد بایست ) صادر می شود . - از جلو ... افراد با شنیدن جزء خبر فرمان از جلو نظام ، به سرعت پشت سر هم قرار می گیرند . سپس مربی جزء دوم فرمان را با صدای کوتاه و محکم اعلام می کند . - نظام افراد با شنیدن جزء دوم فرمان از جلو نظام ، دست چپ خود را در حالی که کاملا کشیده شده است ، به طرف بالا پرتاب می کنند . به صورتی که پنج انگشت به هم چسبیده باشند و انگشت بزرگ دست چپ آن ها با شانه چپ نفر مقابلشان چهار انگشت فاصله داشته و کف دست آن ها رو به زمین و تقریبا موازی آن باشد .
بدیهی است اولین نفر دست خود را بلند نمی کند ، زیرا کسی را در مقابل خود ندارد . نتیجه این فرمان ، اینست که تمام افراد دقیقا پشت سر هم قرار می گیرند و به فاصله "یک دست " با نفر جلو و عقب خود فاصله خواهند داشت . بلافاصله ، بعد از فرمان " از جلو نظام" ، مربی یا سردسته "خبردار" می دهد. خبردار نیز از دو جزء تشکیل شده است "خبر" و" دار" با شنیدن فرمان خبر دار ، دست چپ با شتاب پایین می افتد و بلافاصله مشت شده و در امتداد خط دوخت شلوار قرار می گیرد . علاوه بر شیوه فرمان و اجرای معمولی فوق دو شیوه دیگر در فرمان و اجرای حرکات نظام جمع وجود دارد که عبارتند از: 1- اجرای فرمان با نمره و شمارش : پس از ادای جمله ، مربی فرمان می دهد بشمار یک ، کلیه افراد ضمن اجرای جزء یکم با صدای بلند شمارش را تکرار می کنند . با فرمان بشمار دو ، همه افراد مجددا ضمن اجرای جزء دوم فرمان ، شمارش را تکرار می کنند . مثلا در فرمان به راست راست با نمره و شمارش ، مربی فرمان می دهد به راست راست ، با نمره و شمارش بشمار یک کلیه افراد ضمن گردش به سمت راست می چرخند (جزء یکم فرمان ) و با صدای بلند و هم زمان می گویند :" یک" سپس فرمان داده می شود بشمار " دو" . همه افراد پس از مکث کوتاهی بدون آنکه پای چپ خود را خم کنند از کوتاه ترین راه آن را به پای راست می چسبانند ( جزء دوم فرمان ) و هم زمان می گویند : " دو "
2- اجرای فرمان با نمره و بدون شمارش : چنانچه بخواهیم حرکات جزء به جزء با و بدون شمارش توسط افراد صورت گیرد ، مربی پس از ادای جمله فرمان " به راست راست " فرمان می دهد : (بشمار یک ) . افراد بدون تکرار شماره جزء یکم حرکت را اجرا می کنند و سپس با فرمان "بشمار دو" جزء دوم حرکت را نیز بدون تکرار شماره انجام می دهند . برای مثال در فرمان به راست راست با نمره و بی شمارش ، مربی فرمان می دهد به راست راست با نمره و بی شمارش "بشمار یک" . کلیه افراد جزء یکم حرکت را بدون شمارش اجرا می کنند و سپس مربی فرمان می دهد : (بشمار دو ) و همه افراد جزء دوم حرکت را بدون تکرار شمارش انجام می دهند . هدف از این آموزش ، پرورش صحیح جسمی و روانی افراد در حال آموزش است تا با انجام مجموعه ای از اعمال منظم و هماهنگ بتوانند حالات مختلف ایستادن صحیح را فرا گیرند ، قدرت کنترل و هماهنگی اندام ، اعضاء و حواس را به دست آورند و تمام نیروی جسمی و روانی خود را در اعمال دفاعی به کار گیرند و فرمانبری از دستورها و گسترش حس اطاعت پذیری آگاهانه را برای حفظ سلامتی خود و دیگران بیاموزند . قوانین نظام جمع و روش های اجرای آن : آموزش نظم عمومی (نظام جمع ) گروه ها با آموزش حرکاتی که منظم و از روی قاعده است ، شروع می شود . هر حرکتی در نظام جمع به دنبال " فرمان " خاصی صورت می گیرد . در نظام جمع ، هر فرمان از دو جزء زیر تشکیل شده است : 1) خبر؛ 2) اجرا . "خبر" در نظام جمع ، آگاهی و ایجاد آمادگی در فرد برای هماهنگی با جمع و " اجرا " هماهنگ شدن عملی با جمع ، اطاعت از فرمان و اجرای عمل خاصی می باشد که مربی یا سردسته دستور آن را داده است . به عنوان مثال در فرمان از جلو نظام ، " از جلو " خبر است و " نظام " اجرا . معمولا میان خبر و اجرا چند ثانیه فاصله هست . از جلو نظام ، فرمانی است برای پشت سر هم قرار گرفتن افراد . مربی یا سردسته ، جزء اول فرمان یعنی خبر را با صدای بلند و کشیده به گوش افرادش می رساند .
هرگاه دو نفر پیشتاز یا فرزانه با هم روبرو می شوند پس از سلام ، انگشتان دست راست را به حالت علامت درآورده ، دست یکدیگر را می گیرند و با محبت می فشارند . در هنگام دست دادن ، 3 انگشت وسط ، کنار هم و انگشت کوچک و انگشت شست در کنار انگشت کوچک و انگشت شست نفر مقابل قرار می گیرد .
مربیان و سایر مسئولین سازمان و تشکیلات پیشتازان و فرزانگان نیز وقتی به هم می رسند و همدیگر را ملاقات می کنند ، به همین طریق با هم دست می دهند . سلام دادن نیز در همه مقاطع تحصیلی به همین شیوه است . علت دست دادن به روش پیشتازان و فرزانگان علت استفاده از این طریقه دست دادن که با دست دادن افراد معمولی تفاوت دارد این است که اعضای سازمان و تشکیلات ، هنگام دست دادن به خاطر آورند که عضو سازمان بزرگ و گسترده ای هستند که بر سه محور قول و سوگند و میثاق متعهد شده اند . لباس و علائم آن لباس پیشتازان از پیراهن ، شلوار، کلاه ، کفش ،دستمال گردن و لباس فرزانگان از مانتو ، شلوار ، مقنعه و کفش و دستمال گردن تشکیل شده است . روی لباس هر پیشتاز یا فرزانه علائم و نشان هایی دوخته و نصب می شود که نشان دهندة مرحله آموزش و گذشت سنوات عضویتی است . پیشتازان و فرزانگان به روش ذیل سلام می دهند : انگشتان دست راست را به حالت علامت گرفته و دست را با سرعت و نرمی از مقابل بدن بالا آورده و طرف راست پیشانی قرار می دهند ، بطوریکه نوک انگشتان در کنار ابروی چشم راست و کف دست با زاویه 45 درجه به طرف جلو قرار گیرد و سپس با سرعت و نرمی دست را پایین آورده و کنار بدن می چسبانند . در تمام این مرحل ، دست چپ بصورت مشت شده بطوریکه انگشت شست روی خط دوخت شلوار قرار دارد به سمت چپ بدن چسبیده است . هنگام سلام دادن باید بازو و بدن زاویه قائمه و ساعد و آرنج با بازو زاویه 45 درجه بسازند . سلام پیشتازان و فرزانگان اگر خوب و صحیح و سریع انجام گردد ، بسیار خوشایند و زیبا خواهد بود و موجب جلب محبت و صمیمیت در مخاطبِ سلام می شود .
اعضای تشکیلات پیشتازان و فرزانگان چه وقت سلام می دهند ؟ در موارد ذیل سلام سازمانی (تشکیلاتی ) داده می شود : 1- برای ادای احترام به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران 2- برای ادای احترام به رهبر معظم انقلاب اسلامی 3- برای ادای احترام به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران 4- برای ادای احترام به مسئولین رده های مختلف تشکیلاتی 5- هنگام مواجهه با مربی گروه ، معاون گروه ، سردسته و سرتیم 6- هنگام جدا شدن از مربی گروه ، معاون گروه ، سردسته و سرتیم 7- برای اظهار ادب و احترام به سایر اعضاء که به منزله احوالپرسی نیز می باشد . یادآوری 1- سلام دادن پیشتازان و فرزانگان در همه مقاطع تحصیلی یکسان است . 2- سلام تشکیلاتی در هنگامی داده می شود که فرد ، ملبس به لباس فرم تشکیلات باشد .
پیشتازان وفرزانگان مطابق شکلهای زیر علامت می دهند :
در حالی که کف دست راست رو به جلو قراردارد ، سه انگشت وسط کنار هم و بطور ایستاده و انگشت شست روی ناخن انگشت کوچک قرار گرفته است . نکته 1 : در پیشتازان بازو در امتداد شانه و ساعد و آرنج نیز عمود بر آن می باشد ( یعنی بین بازو و ساعد زاویة 90 درجه درست می شود ) ، اما در فرزانگان ساعد و بازو در کنار بدن قرار می گیرد . شرح و تفسیر علامت : در علامت پیشتازان و فرزانگان قرار گرفتن انگشتان به شکل مورد نظر علل خاصی دارد که عبارتند از : سه انگشت وسط نشانه سه جزء قول و سوگند و میثاق می باشد و یادآور تعهد اعضای سازمان به مفاد آن است . خاطر نشان می گردد که این سه جزء در نشان و آرم سازمان نیز به صورن نمادین وجود دارد . انگشت شست که روی ناخن انگشت کوچک قرار گرفته ، کنایه از روحیه حمایت بزرگترها از کوچکترها و قوی از ضعیف است و همچنین به معنی اطاعت پذیری کوچکترها از بزرگترها می باشد . موارد استفاده از علامت : پیشتازان و فرزانگان عضو تشکیلات دانش آموزی سازمان در مواقع ذیل علامت می دهند : 1- هنگام ادای قول ، سوگند و سوگند پرچم . 2- هنگام کسب اجازه از مقامات بالاتر سازمان و مربی و سردسته و سرتیم برای صحبت کردن . 3- هنگام معرفی خود به دیگر اعضای تشکیلات . 4- هنگام معرفی خود به سایر اعضای تشکیلات ، نوجوانان و جوانان کشورهای دیگر (این علامت بین المللی است ) 5- برای دعوت به سکوت و جلب توجه حضار در جلسات (چنانچه متوجه شدیم که مربی سردسته ، سرتیم یا یکی از مسئولین علامت می دهد ، ما نیز باید بلافاصله علامت داده و سکوت کنیم و منتظر دستورهایی که داده می شود باشیم . منش های پیشتازان و فرزانگان شایسته منش های پیشتازان و فرزانگان شایسته عبارتند از : 1- ادب و خوش خلقی 2 – راستی و درستی 3- یاری و مهربانی 4 – دوستی با طبیعت برای راحتی کار به اختصار از کلمه اُرید استفاده می شود. منش های پیشتازان و فرزانگان جوینده عبارتند از : 1- ادب و خوش خلقی 2 – راستی و درستی 3- یاری و مهربانی 4 – دوستی با طبیعت 5- دیانت و معنویت 6- نظم پذیری و قانون مداری 7- میهن دوستی 8- تلاش و صرفه جویی برای راحتی کار به اختصار از کلمه اُرید + تمدن استفاده می شود. منش های پیشتازان و فرزانگان سیار پیشتازان و فرزانگان در دورة متوسطه دارای 12 منش می باشند که با 8 منش آن در مقاطع ابتدایی و راهنمایی آشنا شده اند . تأکید می گردد که در این دوره یک پیشتاز و فرزانه باید کلیه منش ها را بداند و خود را متصف به آنها نماید . 1- ادب و خوش خلقی 2 – راستی و درستی 3- یاری و مهربانی 4 – دوستی با طبیعت 5- دیانت و معنویت 6- نظم پذیری و قانون مداری 7- میهن دوستی 8- تلاش و صرفه جویی 9- شجاعت و دلیری 10 – عدل و انصاف 11- مسئولیت پذیری و مشارکت جویی 12- تدبیر و تفکر . برای راحتی کار به اختصار از کلمه اُرید + تمدن +شمعت و یا از کلمه مادرت شمع دینت استفاده می شود.
روش پیشتازان و فرزانگان شایسته ( دورة ابتدایی ) روش پیشتازان و فرزانگان شایسته عبارتند از : - کوشش کن برای یاد گرفتن مطالب و چیزهای تازه و مفید و فهمیدن و درک آنها - کوشش کن برای بهتر انجام دادن خواسته های پدر ، مادر و بزرگترها - کوشش کن برای انجام کارهای خیر و مفید برای مردم و اجتماع - کوشش کن برای کسب موفقیتهای بیشتر در گروه و رسد - و .... روش پیشتازان و فرزانگان جوینده ( دورة راهنمایی ) روش پیشتازان و فرزانگان جوینده ( دوره راهنمایی ) (( تلاش کن برای انجام کار نیک )) است . - پیشتازان و فرزانگان حداقل هر روز یک کار نیک انجام می دهند و سعی می کنند به هم نوعان و مردم نیازمند کمک و خدمت کنند . - کارهای نیک و خیر حتما نباید خیلی دشوار و مهم باشد بلکه مسئله اصلی این است که حتما حداقل روزی یک کار نیک انجام شود . روش پیشتازان و فرزانگان سیار ( دورة متوسطه ) انجام کار مفید برای دیگران بدون چشمداشت به دریافت مزد و بدون انتظار شنیدن پاسخی تشکر آمیز ، روش پیشتازان و فرزانگان سیار است . یکی از هدفهای اساسی تشکیلات دانش آموزی در این مرحله ، درونی کردن و عادت دادن اعضاء به این روش است تا آن ها افرادی با تجربه و کامل شوند ، بطوری که مقام والای انسان بودن را درک کرده و ارزش خویشتن خدایی خویش را مقام خلیفه الهی روی زمین است ، بدانند . هم چنین نیروهای ارزشمند وجود خویش را که شعاعی از قدرت لایزال خالق هستی است ، بالاتر از مسائل مادی و کالاهای تجاری بدانند و همه کارها و تلاش های خود را صرفاً برای پول انجام ندهند ، بلکه خدماتی را به نفع دیگران و برای رضای خداوند و رضایت خاطر خویش انجام دهند و مفید بودن برای دیگران برایشان لذت بخش باشد . مفاد سوگند ، قول و تعهد ، منش ها ، شعار و روش ، همه شوق خدمت به دیگران را ایجاد و تقویت می کند و تشکیلات پیشتازان و فرزانگان سازمان دانش آموزی نیز نیازمند کمک وهمکاری و خدمت کلیه اعضای آن می باشد . بنابراین شایسته است تا اعضای تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان که از خدمات این سازمان برخوردار شده اند و دوره های آموزشی و خودسازی را طی کرده اند .به هر شکل ممکن به سازمان و تشکیلات خود کمک نمایند . بدیهی است یکی از بهترین نوع خدمت آنان ، کمک به مربیان گرو ها ، در ادارة گروه به عنوان یاور مربی می باشد . همچنین در سایر بخش های تشکیلات پیشتازان و فرزانگان نیز شرایط مناسبی برای خدمت اعضاء فراهم است تا تجارب خود را بکار بندند و اداره امور سازمان را برعهده گیرند . *شعار کلی اعضای پیشتازان و فرزانگان شایسته ( دوره ابتدایی ) با تأکید بر هم دلی ، هم فکری و همکاری افراد در گروه و دسته و تیم ، (کوشش کن ) می باشد . بنا براین شایسته است تا اعضاء با تلاش و کوشش به اهداف مورد نظر برسند . * شعار کلی اعضای پیشتازان و فرزانگان جوینده ( دورة راهنمایی ) (( آماده باش )) برای هم دلی ، هم فکری و همکاری می باشد . پیشتازان و فرزانگان همیشه آماده انجام کارهای مفید و تلاش برای پیشرفت و ترقی می باشند . * شعار کلی پیشتازان و فرزانگان سیار عبارتند از (همدلی ، همفکری ، همکاری) که در دورة متوسطه پیشوند (خدمت کن ) به آن اضافه می شود ( خدمت کن از طریق هم دلی ، هم فکری ، همکاری)
ک :کوشش کن ا: آماده باش خ: خدمت کن سوگند ( قول ) پیشتازان و فرزانگان شایسته (دورة ابتدایی) بسم ا... الرحمن الرحیم من + که یک پیشتاز / فرزانة شایسته هستم + قول می دهم که + به اندازة توانایی ام + * دستور های الهی را + انجام دهم ، * صادقانه رفتار کنم ، * و پیرو + قوانین دسته + و گروه باشم . صلوات سوگند دوره سیار و جوینده در ادامه مطلب ماهیت نمادین فطری در طراحی ایرانی که با حرمت تصویر انسان و سایر تصاویر طبیعی همراه است ، نقش و نگار ایرانی را از جدیت و دقتی برخوردار ساخته که در فرهنگ غربی ناشناخته است . همه هنرهای ایران با یکدیگر ارتباط نزدیک و متقابلی دارند و همگی فرهنگ مشترکی را بیان می کنند . این ترکیبات هنری پس از ورود اسلام به ایران پیچیده ترین و در عین حال باشکوه ترین ترکیبات عصر اسلامی را بر اساس مضامین آشنا و سنتی ساختند ، همچون نقوش برگ و گل به اقسام گوناگون که از قرنها پیش نماد باروری ، نعمت و معنویت روحانی بوده است . با عنایت به موارد فوق و با توجه به مجوز سازمان دانش آموزی مبنی بر استفاده از آرم سازمان با اضافاتی جدید جهت کاربردهای سازمانی ، آرم تشکیلات پیشتازان و فرزانگان از دو قسمت کلی ، 1- نماد گل یا آرم سازمان 2- موج طراحی و تشکیل گردیده است که در ذیل به جزئیات بیشتر آن اشاره می شود : 1- نماد گل یا آرم سازمان که به عنوان هویت سازمانی تشکیلات در نظر گرفته شده است ، ضمن اینکه بیانگر وابستگی تشکیلات به سازمان دانش آموزی بوده ، دارای مفهوم خاص نیز می باشد . طرح آرم سازمان دانش آموزی گُلی است ، دارای ساختار تزئینی – سنتی – ایرانی بوده و برگرفته از کاشیکاریهای عهد سلجوقی در مساجد می باشد و نمادی از طراوت ، جوانی ، رویش ، زیبایی ، دوستی و کمال است و از لحاظ ویژگیها و ارزشهای هنری و مذهبی ، نگاهی اسلامی و ایرانی دارد . مربی پیشتازان دبستان شهید مقصودی ورزنه: آقای حسین یزدی |