(همفکری ، همدلی ، همکاری )

هویت تشکیلاتی

تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان علاوه بر برخورداری از اصول و مبانی مشترک با سایر تشکل ها ، دارای ویژگیهای خاص ، یعنی تقویت تشکیلاتی می باشد .

ویژگی ای که نه تنها بر اساس رسالت تربیتی و اهداف بلند مندرج در اساسنامه سازمان ، شکل می گیرد ، بلکه حقیقت و جوهره این ویژگی و روحیه ی سازمانی و تشکیلاتی دقیقا در راستای ایجاد نظم ، انسجام ، اتحاد و وحدت رویه بین اعضا می باشد .

برطبق قول ، سوگند ، شعار و منش های سازمانی ، رفتارهای جامعه پسند نظیر هم دلی ، هم فکری ، هم یاری ، مشارکت و کمک به دیگران ، نوع دوستی و ... با افزایش سن در دوران تحصیل ، آشکارتر شده و در مقابل از میزان رفتارهای غیر مجاز نظیر پرخاشگری و ... به تدریج کاسته می شود

همانطور که گفته شد انجام فعالیت های اجتماعی و گروهی اعضای تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان موجب تقویت حضور در جمع و ارتباط با جمع می شود و آنان را به سمت اجتماعی شدن هدایت می کند

:معرفی و تشریح آرم تشکیلات پیشتازان و فرزانگان

آرم تشکیلات پیشتازان و فرزانگان برگرفته از آرم سازمان دانش آموزی از دو قسمت کلی : 1- نماد گل یا آرم سازمان 2- موج تشکیل شده است

گل : دارای ساختار تزئینی -سنتی -ایرانی بوده و برگزفته از کاشی کاریهای عهد سلجوقی و نمادی ا زطراوت - جوانی - رویش - دوستی و کمال است

موج: به معنای حرکت و تکتپو است که باعث آرامش روح و روان می شود . این نماد ضمن القای هماهنگی ، نشان دهنده آب است که به عنوان نعمت الهی و سنبل رشد و حرکت بوده و موجب شادابی و آرامش روح و روان می شود . این موج به شکل طناب است که اشاره ای به یکی از وسائل اصلی کارهای عملی تشکیلات و بیانگر گرایش تشکیلات به کارهای عملی در کنار آموزش تئوری و بیانگر روح همکاری و همبستگی اعضای تشکیلات می باشد

: منشها

منشهای دوازده گانه پیشتازان و فرزانگان: 1-ادب و خوش خلقی 2- راستی و درستی 3-یاری و مهربانی 4- دوستی با طبیعت5- دیانت و معنویت6- نظم پذیری و قانون مداری 7- میهن دوستی 8- تلاش و صرفه جویی 9-شجاعت و دلیری 10- عدل و انصاف 11- مسئولیت پذیری و مشارکت جویی 12- تدبیر و تفکر


اردوزنی و ایمنی در اردو

یکی از ویژگیهای آموزش و پرورش نوین ، توجه خاص به فعالیت های مکملی است که دانش آموزان آن را از کلاس درس آغاز و خارج از مدرسه انجام می دهند

مصداق بارز این فعالیت ها ،اردوها و بازدیدها است که با مشارکت و تعامل دانش آموزان - معلمان ، مربیان و اولیاء آنان انجام می گیرد و موجب رشد و شکوفایی استعدادها ، ، همزیستی مسالمت آمیز ، تعمیق یادگیری ، تمرین آموخته ها ، مشارکت و همکاریو آشنایی با فرهنگ های بومی - منطقه ای ،عاطفی ، جسمی و ... دانش آموزان ایفای نقش می کند

: اخلاق در اردو

قانون واخلاق دو محور اصلی تمام اردوها هستند و دستیابی به اهداف قانونی و اخلاقی از انگیزه های مهم تشکیل اردو می باشد . البته قانونمندی و حفظ مبانی اخلاقی برای هر حرکت اجتماعی لازم و برای زندگی اردیی مهمتر و لازمتر است

رعایت کردن قانون در اردوگاه فضای دلپذیری را پدید می آورد و در سایه آن آسایش شکوفا می گردد . مسئولیت پذیری در اردو ، زندگی اردویی را گوارا می سازد و از همه مهمتر ، رعایت اخلاق و آداب معاشرت اسلامی صفای دیگری به اردوگاه می بخشد . رفتار نیکو آدمی رابه کمال می رساند و موجب محبوبیت فرد در میان دیگران است .

راه پیمایی و کوه پیمایی

کوهپیمایی ورزش مفرح ، شاد و سالمی است که باید به صورت گروهی به سرپرستی فردی آگاه به این فن صورت گیرد . کوهپیمایی فرد را تندرست و قوی با روحیه ای شاداب و مقاوم در مقابل مشکلات می سازد.

 

پیشتازان دبستان شهید مقصودی

 

الف/ مشخصات پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران

به موجب اصل هیجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، پرچم رسمی ایران به رنگ های سبز ، سفید و سرخ با علامت مخصوص جمهوری اسلامی  و شعار الله اکبر است .

رنگ سبز در بالا ، سفید در وسط و رنگ سرخ در پایین قرار گرفته است .

تشریح رنگها :

رنگ سبز نشانه اعتقاد ما به اسلام است ، این رنگ در پرچم بیشتر کشورهای اسلامی دیده می شود .

رنگ سفید ، نشانه علاقه ما به صلح و آرامش است .

رنگ سرخ ، نشانه آن است که ما از استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی خود با نثار خون خویش دفاع خواهیم کرد .

 

 

 

1- سوگند وفاداری به پرچم ایران

    مربیان محترم باید توجه داشته باشند که هر پیشتاز و فرزانه قبل از اداءِ قول و سوگند سازمان باید در یکی از جلسات مناسب ، مراسم سوگند وفاداری به پرچم ایران را بجا آورد . به طریقه و روش ذیل :

عضو پیشتاز یا  فرزانه در مقابل پرچم برافراشته به حالت خبردار می ایستد و درحالیکه با دست راست سلام سازمانی داده است متن سوگند پرچم را اداء می کند .

    یادآوری: بهتر است چنانچه پرچم در دسترس باشد و یا پرچم قابل حمل باشد پرچمدار قدری آن را متمایل کند تا پیشتاز یا فرزانه بتواند با دست چپ گوشه پرچم را گرفته و با دست راست سلام داده و متن سوگند پرچم را که جمله به جمله رهنمون گروه یا سردسته اداء می نماید تکرار کند .

 


بسم الله الرحمن الرحیم

من + به این پرچم مقدس + که مظهر استقلال + میهن اسلامی من است + سوگند یاد می کنم + که با نثار خون خود + از میهن عزیزم ایران + دفاع نمایم + و برای آبادانی و سربلندی آن + کوشا باشم .






 
 

بایست : برای در یک خط قرار دادن پنجه پاهای کلیه نفرات فرمان داده می شود .

" افراد بایست "

با این فرمان هر نفر سرش را پایین می اندازد و با حرکت ریز و تند به جلو یا عقب ، پنجه پاهای خودرا با نفر سمت راست در یک خط قرار می دهد و به همین حالت می ماند تا نفر سمت راست وی سر را با شتاب به بالا ببرد سپس او هم بلافاصله همین حرکت را تکرار می کند .

 

بدو بایست : اگر افراد رسد یک مربی پراکنده باشند ، قبل از فرمان بالا ، فرمان " بدو ،  بایست "صادر می شود .

مربی برای اجرای این فرمان ، جای اولین فرد یا اولین صف را تعیین می کند . بعد فرمان" بدو، بایست" می دهد .

افراد بلافاصله از جای خود حرکت می کنند و پشت نفر اول یا صف اول قرار می گیرند .

اگر تعداد صف ها بیش از یک صف باشد فاصله هر صف از صف جلویی خود باید به اندازه یک دست کشیده باشد .

بعد از فرمان  " بدو، بایست" و"افراد ، بایست" نوبت فرمان "از جلو ، نظام " است .

شما پیش از این با فرمان از جلو نظام آشنا شده اید ، آیا می توانید بگویید فرمان" افراد ، بایست" و" از جلو، نظام" چه تفاوتهایی با هم دارند ؟

از راست نظام : برای این که افراد کاملا حالت نظامی بگیرند و استوار بایستند باید فرمان "خبردار" صادر شود ، اما چون ممکن است هنوز افراد در یک صف مستقیم و منظم قرار نگرفته باشند ، پیش از فرمان "خبر دار " ، فرمان     "از راست نظام"  صادر می شود .

   با این فرمان ، همه ( به جزء گروه اول که کسی در سمت راستشان قرار نگرفته ) سر خود را به سمت راست بر می گردانند ، چانه را اندکی بالا می گیرند و گوش راست را کمی بالاتر از گوش چپ قرار می دهند و زیر چشمی حالت ایستادن خود را بررسی می کنند .

با صدور فرمان  "خبردار"  سرها یکباره با شتاب به جلو بر می گردد .

قبلا با فرمان خبردار آشنا شده اید .

پس از فرمان خبردار ، نوبت فرمان " آزاد "  است .

  

بیش از هر حرکتی در نظام جمع ، شیوه ایستادن افراد مورد نظر است .

در یک جمع ، کلا افرادی که اندازه قد آنها بلندتر از بقیه است باید در جلوی صف بایستند .

اگر افراد به صورت گروه بایستند (پشت سر هم ) افراد بلند قد تر جلوی گروه قرار می گیرند و اگر به صورت صف (پهلوی هم ) بایستند افراد بلند قد تر در سمت راست باید بایستند .

محل ایستادن مربی نیزدر سمت چپ افراد است، به طوری که هنگام حرکت "دو سوم"  افراد جلوی او و "یک سوم "بقیه پشت سر او قرار گیرند .

اگر افراد در حال حرکت نباشند و یک جا ایستاده باشند ، مربی باید در جایی بایستد که صدایش را همه افراد بشنوند .

افراد در هنگام ایستادن باید به نکات ذیل توجه کنند :

-         بدن آزاد باشد ، بدون آنکه فشاری به آن وارد شود .

-         پاشنه هر دو پا به هم چسبیده باشد .

-         پنجه های پا در یک خط و به اندازه عرض یک پا باز باشند .

-         شکم به طرف داخل رفته ، سینه جلو و پاها کشیده ، شانه ها باز و بدن در یک خط عمودی قرار گیرد .

-         گردن افراشته ، سربالا ، شعاع دید چشم مستقیم ، صورت طبیعی و چانه اندکی بالا قرار گیرد .

-         هر دو دست کشیده و مشت شده و انگشت شست پشت امتداد خط دوخت شلوار و سایر انگشتان چسبیده به شلوار و کف دست رو به بدن باشد .

بعد از این که افراد به ترتیب قد در یک صف قرار گرفتند ، فرمان ( افراد بایست ) صادر می شود .






 
 

- از جلو ...

    افراد با شنیدن جزء خبر فرمان از جلو نظام ، به سرعت پشت سر هم قرار می گیرند .

سپس مربی جزء دوم فرمان را با صدای کوتاه و محکم اعلام می کند .

- نظام

    افراد با شنیدن جزء دوم فرمان از جلو نظام ، دست چپ خود را در حالی که کاملا کشیده شده است ، به طرف بالا پرتاب می کنند .

    به صورتی که پنج انگشت به هم چسبیده باشند و انگشت بزرگ دست چپ آن ها با شانه چپ نفر مقابلشان چهار انگشت فاصله داشته  و کف دست آن ها رو به زمین و تقریبا موازی آن باشد .

 

 

بدیهی است اولین نفر دست خود را بلند نمی کند ، زیرا کسی را در مقابل خود ندارد .

نتیجه این فرمان ، اینست که تمام افراد دقیقا پشت سر هم قرار می گیرند و به فاصله "یک دست " با نفر جلو و عقب خود فاصله خواهند داشت .

بلافاصله ، بعد از فرمان " از جلو نظام"  ، مربی یا سردسته  "خبردار" می دهد.

خبردار  نیز از دو جزء تشکیل شده است  "خبر" و" دار"

با شنیدن فرمان خبر دار ، دست چپ با شتاب پایین می افتد و بلافاصله مشت شده و در امتداد خط دوخت شلوار قرار می گیرد .

علاوه بر شیوه فرمان و اجرای معمولی فوق دو شیوه دیگر در فرمان و اجرای حرکات نظام جمع وجود دارد که عبارتند از:

1- اجرای فرمان با نمره و شمارش : پس از ادای جمله ، مربی فرمان می دهد  بشمار یک ، کلیه افراد ضمن اجرای جزء یکم با صدای بلند شمارش را تکرار می کنند .

    با فرمان بشمار دو ، همه افراد مجددا ضمن اجرای جزء دوم فرمان ، شمارش را تکرار می کنند .

مثلا در فرمان به راست راست با نمره و شمارش ، مربی فرمان می دهد به راست راست ، با نمره و شمارش بشمار یک کلیه افراد ضمن گردش به سمت راست می چرخند (جزء یکم فرمان ) و با صدای بلند و هم زمان می گویند :" یک" سپس فرمان داده می شود بشمار  " دو" . همه افراد پس از مکث کوتاهی بدون آنکه پای چپ خود را خم کنند از کوتاه ترین راه آن را به پای راست می چسبانند ( جزء دوم فرمان ) و هم زمان می گویند  :  " دو "

 

2- اجرای فرمان با نمره و بدون شمارش : چنانچه بخواهیم حرکات جزء به جزء با و بدون شمارش توسط افراد صورت گیرد ، مربی پس از ادای جمله فرمان " به راست راست "  فرمان می دهد  : (بشمار یک ) . افراد بدون تکرار شماره جزء یکم حرکت را اجرا می کنند و سپس با فرمان  "بشمار دو"  جزء دوم حرکت را نیز بدون تکرار شماره انجام می دهند .

 برای مثال در فرمان به راست راست با نمره و بی شمارش ، مربی فرمان می دهد به راست راست با نمره و بی شمارش  "بشمار یک" .  کلیه افراد جزء یکم حرکت را بدون شمارش اجرا می کنند  و سپس مربی فرمان می دهد : (بشمار دو ) و همه افراد جزء دوم حرکت را بدون تکرار شمارش انجام می دهند .


 
 

    هدف از این آموزش ، پرورش صحیح جسمی و روانی افراد در حال آموزش است تا با انجام مجموعه ای از اعمال منظم و هماهنگ بتوانند حالات مختلف ایستادن صحیح را فرا گیرند ، قدرت کنترل و هماهنگی اندام ، اعضاء و حواس را به دست آورند و تمام نیروی جسمی و روانی خود را در اعمال دفاعی به کار گیرند و فرمانبری از دستورها و گسترش حس اطاعت پذیری آگاهانه را برای حفظ سلامتی خود و دیگران بیاموزند .

قوانین   نظام جمع  و روش های اجرای آن :

آموزش نظم عمومی (نظام جمع ) گروه  ها با آموزش حرکاتی که منظم و از روی قاعده است ، شروع می شود .

هر حرکتی در نظام جمع به دنبال  " فرمان "  خاصی صورت می گیرد .

در نظام جمع ، هر فرمان از دو جزء زیر تشکیل شده است :

1)       خبر؛

2)       اجرا .

"خبر" در نظام جمع ، آگاهی  و ایجاد آمادگی در فرد برای هماهنگی با جمع و " اجرا " هماهنگ شدن عملی با جمع ، اطاعت از فرمان و اجرای عمل خاصی می باشد که مربی یا سردسته دستور آن را داده است .

به عنوان مثال در فرمان از جلو نظام ، " از جلو " خبر است و " نظام " اجرا .

معمولا میان خبر و اجرا چند ثانیه فاصله هست .

از جلو نظام ، فرمانی است برای پشت سر هم قرار گرفتن افراد .

مربی یا سردسته ، جزء اول فرمان یعنی خبر را با صدای بلند و کشیده به گوش افرادش می رساند .

 


 
 

    هرگاه دو نفر پیشتاز یا فرزانه با هم روبرو می شوند پس از سلام ، انگشتان دست راست را به حالت علامت درآورده ، دست یکدیگر را می گیرند و با محبت می فشارند .

    در هنگام دست دادن ، 3   انگشت وسط ، کنار هم و انگشت کوچک و انگشت شست در کنار انگشت کوچک و انگشت  شست  نفر مقابل  قرار می گیرد .

 

 

 

مربیان و سایر مسئولین سازمان و تشکیلات پیشتازان و فرزانگان نیز وقتی به هم می رسند و همدیگر را ملاقات می کنند ، به همین طریق با هم دست می دهند .

سلام دادن نیز در همه مقاطع تحصیلی به همین شیوه است .

علت دست دادن به روش پیشتازان و فرزانگان

علت استفاده از این طریقه دست دادن که با دست دادن افراد معمولی تفاوت دارد این است که اعضای سازمان و تشکیلات ، هنگام دست دادن به خاطر آورند که عضو سازمان بزرگ و گسترده ای هستند که بر سه محور قول و سوگند و میثاق متعهد شده اند .

لباس و علائم آن

    لباس پیشتازان از پیراهن ، شلوار، کلاه ، کفش ،دستمال گردن   و     لباس فرزانگان از مانتو ، شلوار ، مقنعه و کفش و دستمال گردن   تشکیل شده است .

    روی لباس هر پیشتاز یا فرزانه علائم و نشان هایی دوخته و نصب می شود که نشان دهندة مرحله آموزش و گذشت سنوات عضویتی است .



 
 

پیشتازان و فرزانگان به روش ذیل سلام می دهند :

    انگشتان دست راست را به حالت علامت گرفته و دست را با سرعت و نرمی از مقابل بدن بالا آورده و طرف راست پیشانی قرار می دهند ، بطوریکه نوک انگشتان در کنار ابروی چشم راست و کف دست با زاویه 45 درجه به طرف جلو قرار گیرد و سپس با سرعت و نرمی دست را پایین آورده  و کنار بدن می چسبانند .

    در تمام این مرحل ، دست چپ بصورت مشت شده بطوریکه انگشت شست روی خط دوخت شلوار قرار دارد به سمت چپ بدن چسبیده است .

    هنگام سلام دادن باید بازو و بدن زاویه قائمه و ساعد و آرنج با بازو زاویه 45 درجه بسازند .

سلام پیشتازان و فرزانگان اگر خوب و صحیح و سریع انجام گردد ، بسیار خوشایند و زیبا خواهد بود و موجب جلب محبت و صمیمیت در مخاطبِ سلام می شود .

 

 

اعضای تشکیلات پیشتازان و فرزانگان چه وقت سلام می دهند ؟

در موارد ذیل سلام سازمانی (تشکیلاتی ) داده می شود :

1-       برای ادای احترام به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران

2-       برای ادای احترام به رهبر معظم انقلاب اسلامی

3-       برای ادای احترام  به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

4-       برای ادای احترام  به مسئولین رده های مختلف تشکیلاتی

5-       هنگام مواجهه با مربی گروه ، معاون گروه ، سردسته و سرتیم

6-       هنگام جدا شدن از  مربی گروه ، معاون گروه ، سردسته و سرتیم

7-       برای اظهار ادب و احترام به سایر اعضاء که به منزله احوالپرسی نیز می باشد .    

یادآوری

1-       سلام دادن پیشتازان و فرزانگان در همه مقاطع تحصیلی یکسان است .

2-       سلام تشکیلاتی در هنگامی داده می شود که فرد ، ملبس به لباس فرم تشکیلات باشد .

 






پیشتازان وفرزانگان  مطابق شکلهای زیر علامت می دهند :

 

 

 

 

 در حالی که کف دست راست رو به جلو قراردارد ، سه انگشت وسط کنار هم و بطور ایستاده و انگشت شست روی ناخن  انگشت کوچک قرار گرفته است .

نکته 1 : در پیشتازان بازو در امتداد شانه و ساعد و آرنج نیز  عمود  بر آن می باشد ( یعنی بین بازو و ساعد زاویة 90 درجه درست می شود ) ، اما در فرزانگان ساعد و بازو در کنار بدن قرار می گیرد .

شرح و تفسیر علامت :

در علامت پیشتازان و فرزانگان قرار گرفتن انگشتان به شکل مورد نظر علل خاصی دارد که عبارتند از :

سه انگشت وسط نشانه سه جزء قول و سوگند  و میثاق می باشد و یادآور تعهد اعضای سازمان به مفاد آن است .

خاطر نشان می گردد که این سه جزء در نشان و آرم سازمان نیز به صورن نمادین وجود دارد .

انگشت شست که روی ناخن انگشت کوچک قرار گرفته ، کنایه از روحیه حمایت بزرگترها  از  کوچکترها و قوی از ضعیف

است و همچنین به معنی اطاعت پذیری  کوچکترها از بزرگترها می باشد .

موارد استفاده از علامت :

پیشتازان و فرزانگان عضو تشکیلات دانش آموزی سازمان در مواقع ذیل علامت می دهند :

1-       هنگام ادای قول ، سوگند و سوگند پرچم .

2-       هنگام کسب اجازه از مقامات بالاتر سازمان و مربی و سردسته و سرتیم برای صحبت کردن .

3-       هنگام معرفی خود به دیگر اعضای تشکیلات .

4-       هنگام معرفی خود به سایر اعضای تشکیلات ، نوجوانان و جوانان کشورهای دیگر (این علامت بین المللی است )

5-     برای دعوت به سکوت و جلب توجه حضار در جلسات (چنانچه متوجه شدیم که مربی سردسته ، سرتیم یا یکی از مسئولین علامت می دهد ، ما نیز باید بلافاصله علامت داده و سکوت کنیم و منتظر دستورهایی که داده می شود باشیم .






 
 

منش های پیشتازان و فرزانگان شایسته

منش های پیشتازان و فرزانگان شایسته عبارتند از :

1- ادب و خوش خلقی    2 – راستی و درستی   3- یاری و مهربانی   4 – دوستی با طبیعت

برای راحتی کار به اختصار از کلمه اُرید استفاده می شود.

منش های پیشتازان و فرزانگان جوینده عبارتند از :

1- ادب و خوش خلقی    2 – راستی و درستی   3- یاری و مهربانی   4 – دوستی با طبیعت   5- دیانت و معنویت      6- نظم پذیری و قانون مداری   7- میهن دوستی   8- تلاش و صرفه جویی 

برای راحتی کار به اختصار از کلمه اُرید + تمدن استفاده می شود.

منش های پیشتازان و فرزانگان سیار

    پیشتازان و فرزانگان در دورة متوسطه دارای 12 منش می باشند که با  8 منش آن در مقاطع ابتدایی و راهنمایی آشنا شده اند . تأکید می گردد که در این دوره یک پیشتاز و فرزانه باید کلیه منش ها را بداند و خود را متصف به آنها نماید .

1- ادب و خوش خلقی    2 – راستی و درستی   3- یاری و مهربانی   4 – دوستی با طبیعت   5- دیانت و معنویت      6- نظم پذیری و قانون مداری   7- میهن دوستی   8- تلاش و صرفه جویی  9- شجاعت و دلیری     10 – عدل و انصاف  11- مسئولیت پذیری و مشارکت جویی   12- تدبیر و تفکر .

برای راحتی کار به اختصار از کلمه اُرید + تمدن +شمعت و یا از کلمه مادرت شمع دینت استفاده می شود.

 



روش پیشتازان و فرزانگان شایسته ( دورة ابتدایی )

روش پیشتازان و فرزانگان شایسته عبارتند از :

-         کوشش کن برای یاد گرفتن مطالب و چیزهای تازه و مفید و فهمیدن و درک آنها

-         کوشش کن برای بهتر انجام دادن خواسته های پدر ، مادر و بزرگترها

-         کوشش کن برای انجام کارهای خیر و مفید برای مردم و اجتماع

-         کوشش کن برای کسب موفقیتهای بیشتر در گروه و رسد

-         و ....

روش پیشتازان و فرزانگان جوینده ( دورة راهنمایی )

روش پیشتازان و فرزانگان جوینده ( دوره راهنمایی ) (( تلاش کن برای انجام کار نیک )) است .

-         پیشتازان و فرزانگان حداقل هر روز یک کار نیک انجام می دهند و سعی می کنند به هم نوعان و مردم نیازمند کمک و خدمت کنند .

-         کارهای نیک و خیر حتما نباید خیلی دشوار و مهم باشد بلکه مسئله اصلی این است که حتما حداقل روزی یک کار نیک انجام شود .


روش پیشتازان و فرزانگان سیار ( دورة متوسطه )

    انجام کار مفید برای دیگران بدون چشمداشت به دریافت مزد و بدون انتظار شنیدن پاسخی تشکر آمیز ، روش پیشتازان و فرزانگان سیار است . یکی از هدفهای اساسی تشکیلات دانش آموزی در این مرحله  ، درونی کردن و عادت دادن اعضاء به این روش است تا آن ها افرادی با تجربه و کامل شوند ، بطوری که مقام والای انسان بودن را درک کرده و ارزش خویشتن خدایی خویش را مقام خلیفه الهی روی زمین است ، بدانند .

    هم چنین نیروهای ارزشمند وجود خویش را که شعاعی از قدرت لایزال خالق هستی است ، بالاتر از مسائل مادی و کالاهای تجاری بدانند و همه کارها و تلاش های خود را صرفاً برای پول انجام ندهند  ، بلکه خدماتی را به نفع دیگران و برای رضای خداوند و رضایت خاطر خویش انجام دهند و مفید بودن برای دیگران برایشان لذت بخش باشد .

    مفاد سوگند ، قول و تعهد ، منش ها ، شعار و روش ، همه شوق خدمت به دیگران را ایجاد و تقویت می کند و تشکیلات پیشتازان و فرزانگان سازمان دانش آموزی نیز نیازمند کمک وهمکاری و خدمت کلیه اعضای آن می باشد .

    بنابراین  شایسته است تا اعضای تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان  که از خدمات این سازمان برخوردار شده اند و دوره های آموزشی و خودسازی را طی کرده اند .به هر شکل ممکن به سازمان و تشکیلات خود کمک نمایند .

    بدیهی است یکی از بهترین نوع خدمت آنان ، کمک به مربیان گرو ها ، در ادارة گروه به عنوان یاور مربی می باشد .

 همچنین در سایر بخش های تشکیلات پیشتازان و فرزانگان نیز شرایط مناسبی برای خدمت اعضاء فراهم است تا تجارب خود را بکار بندند و اداره امور سازمان را برعهده گیرند .





 
 

    *شعار کلی اعضای پیشتازان و فرزانگان شایسته ( دوره ابتدایی ) با تأکید بر هم دلی ، هم فکری و همکاری افراد در گروه و دسته و تیم ، (کوشش کن ) می باشد . بنا براین شایسته است تا اعضاء با تلاش و کوشش به اهداف مورد نظر برسند .

  * شعار کلی اعضای پیشتازان و فرزانگان جوینده ( دورة راهنمایی ) (( آماده باش )) برای هم دلی  ، هم فکری و همکاری می باشد . پیشتازان و فرزانگان همیشه آماده انجام کارهای مفید و تلاش برای پیشرفت و ترقی می باشند .

   * شعار کلی پیشتازان و فرزانگان سیار عبارتند از (همدلی ، همفکری ، همکاری)

که در دورة متوسطه پیشوند (خدمت کن ) به آن اضافه می شود ( خدمت کن از طریق هم دلی ، هم فکری ، همکاری)

 


برای راحتی کار و گیج نشدن اعضا از حروف اختصاری کلمه  کاخ استفاده می کنند.

ک :کوشش کن                           ا: آماده باش                           خ:  خدمت کن


 
 


سوگند ( قول ) پیشتازان و فرزانگان  شایسته (دورة ابتدایی)

بسم ا... الرحمن الرحیم

من + که یک پیشتاز / فرزانة شایسته هستم + قول می دهم که + به اندازة توانایی ام +

* دستور های الهی را + انجام دهم ،

* صادقانه رفتار کنم ،

* و پیرو + قوانین دسته + و گروه باشم . صلوات

 

سوگند دوره سیار و جوینده در ادامه مطلب

    ماهیت نمادین فطری در طراحی ایرانی که با حرمت تصویر انسان و سایر تصاویر طبیعی همراه است ، نقش و نگار ایرانی را از جدیت و دقتی برخوردار ساخته که در فرهنگ غربی ناشناخته است . همه هنرهای ایران با یکدیگر ارتباط نزدیک و متقابلی دارند و همگی فرهنگ مشترکی را بیان می کنند . این ترکیبات هنری پس از ورود اسلام به ایران پیچیده ترین و در عین حال باشکوه ترین ترکیبات عصر اسلامی را بر اساس مضامین آشنا و سنتی ساختند ، همچون نقوش برگ و گل  به اقسام گوناگون که از قرنها پیش نماد باروری ، نعمت و معنویت روحانی بوده است . با عنایت به موارد فوق و با توجه به مجوز سازمان دانش آموزی  مبنی بر استفاده از آرم سازمان با اضافاتی جدید جهت کاربردهای سازمانی ، آرم تشکیلات پیشتازان و فرزانگان از دو قسمت کلی ، 1- نماد گل یا آرم سازمان  2- موج   طراحی و تشکیل گردیده است که در ذیل به جزئیات بیشتر آن اشاره می شود :

1- نماد گل یا آرم سازمان که به عنوان هویت سازمانی تشکیلات در نظر گرفته شده است ، ضمن اینکه بیانگر وابستگی تشکیلات به سازمان دانش آموزی بوده ، دارای مفهوم خاص نیز می باشد .

    طرح آرم سازمان دانش آموزی گُلی است ، دارای ساختار تزئینی – سنتی – ایرانی بوده و برگرفته از کاشیکاریهای عهد سلجوقی در مساجد می باشد و نمادی از طراوت ، جوانی ، رویش ، زیبایی ، دوستی و کمال است و از لحاظ ویژگیها و ارزشهای هنری و مذهبی ، نگاهی اسلامی و ایرانی دارد .

مربی پیشتازان دبستان شهید مقصودی ورزنه: آقای حسین یزدی